Ide o monografickú učebnicu, ktorá je náukou o psychologickom riešení realizovania výchovy ako jedného z najaktuálnejších problémov nášho spoločenského života. Netradičný prístup k výchove, ako k edukačnej disciplíne, ju umožňuje aplikovať na všetky formatívne vekové stupne človeka (pedagogický, andragogický, geragogický), a tým zvýšiť účinnosť prezentovaných poznatkov.
Na rozdiel od simplifikovanej analýzy výchovných javov, spočívajúcej iba v ich deskripcii jestvujúcimi psychologickými termínmi, autor postupne preniká do podstaty výchovy odhaľovaním jej psychických mechanizmov. V dôsledku toho vzniká možnosť nielen jednoznačnejšie diferencovať výchovu ako vzťahotvorný proces od vzdelávania ako výkonotvorného procesu, ale eo ipso aj možnosť účinnejšie pôsobiť proti stále pretrvávajúcim tendenciám suplovať výchovu vzdelávaním.
Výraznou osobitosťou učebnice je jej inovačná klasifikácia výchovne problémového správania (VPS). Vďaka nej sa čitateľ systémovo dostáva aj k takým dosiaľ v teórii a praxi zanedbávaným výchovným javom, ako je napr. hypo a hyperkonvenčné správanie, alebo ako sú niektoré, zatiaľ ešte v norme sa nachádzajúce, prejavy závislosti, ktoré sú neraz podhubím subnormných prejavov závislosti.
Keďže monografická učebnica neodpovedá iba na otázku, čo je výchovný jav, ale aj na otázku, ako možno meniť nežiaduci výchovný jav na žiaduci, autor venuje značný priestor aj analýze účinnosti najvýznamnejších výchovných metód (exemplifikácia – príkladovanie, persuázia – presvedčovanie). Už prvé slovo názvu knihy „Kapitoly ...“ signalizuje, že nie sú v nej prezentované všetky metódy výchovného pôsobenia. Na druhej strane autorom rozpracované metodiky cvičenia na konci každej kapitoly sú v tomto druhu literatúry určité nóvum. I vďaka nemu sa kniha môže stať didakticky nielen účinnejšou, ale i príťažlivejšou, a to nielen pre študentov psychológie a príbuzných odborov, ale aj pre širšiu čitateľskú verejnosť.