Publikácia je druhým, doplneným vydaním vysokoškolskej učebnice zameriavajúcej sa na teoretické aspekty psychologickej diagnostiky. Autor v úvode definuje základné pojmy a prístupy v rámci psychodiagnostiky a predstavuje historické a spoločenské súvislosti psychodiagnostiky. Stručne charakterizuje jednotlivé typy psychodiagnostických metód a fázy psychodiagnostického procesu s dôrazom na faktory, ktoré vplývajú na jeho výsledok. Podstatnú časť publikácie tvorí problematika merania v psychológii ako základu pre psychologické testovanie. Tá zahŕňa teoretické otázky merania, problematiku psychometrických vlastností testu (štandardizovanosť, reliabilita, validita, objektivita) ako aj možnosti položkovej analýzy. Okrem klasickej psychometrickej teórii sa publikácia venuje aj špecifickému prístupu v psychometrii nazývanému teória odpovede na položku. Osobitný priestor je venovaný počítačovej diagnostike a procesu konštrukcie testu. Záver publikácie tvorí kapitola týkajúca sa legislatívnych a etických aspektov psychodiagnostiky.
Publikácia je vhodná ako učebný text pre študentov psychológie, avšak môže poskytnúť cenné informácie aj pre psychológov v praxi či vo výskume, ktorí si chcú doplniť vedomosti z danej oblasti.