Predkladaný text sa zameriava na sprístupnenie filozofických aspektov a ideových rezíduí obsiahnutých v niektorých vedeckých prístupoch a problémoch. V tomto zmysle zmysle ide o analýzu konceptuálnych schém, ale i toho, čo stojí v ich implicitne prijímanom pozadí. To, čo tematizujem, sú úvahy o vede, o jej koreňoch, podstate, ale aj o vzťahu vedy a filozofie, ako aj o dedičstve, ktoré filozofi vo vede zanechali. Práve v tomto zmysle je uvedený text učebnicou. Má sa pokúsiť naučiť chápať explanačné východiská a limity filozofického a vedeckého poznania, ale i kreatívne nazerať na veci iným než zaužívaným spôsobom. Má problematizovať východiská a domýšľať hranice, ale i tvorivo nachádzať inšpirácie a nové možné vyústenia. Text je filozofickou esejou (v pôvodnom zmysle tohto slova: skúška, (z)váženie, pokus). Je úsilím uvažovať o povahe vier, metód a postupov, dôkazov, ale aj axióm a explanačných východísk, (ale) i pokusom o ich zhodnotenie. Vtomto zmysle je skôr problematizovaním než podávaním odpovedí a práve k tomu smeruje aj intencia autora: primäť študentov nebrať veci ako samozrejmé a pokúšať sa vidieť svet inak, ako sa dosiaľ zvykli. Videnie sveta, evidencia a dívanie sa, tematizovanie toho, čo je samozrejmé (a teda často nevyslovené a nepochybné), všímanie si toho, o čom vedci a filozofi uvažovali, ale i neuvažovali, prečo verili v to, v čo verili, to je hlavným predmetom ponúkaného skúmania.
Kľúčové slová: Filozofia vedy, metódy, realizmus a antirealizmus, zmeny obrazu sveta