Kognitívna veda patrí v súčasnosti k jednej z najdynamicky sa rozvíjajúcich vedeckých disciplín. Kognitívni vedci sa podujali na neľahkú úlohu, demystifikovať povahu a funkcie stavov ľudskej mysle. V našich podmienkach je podrobnejšia reflexia kognitívnovedného výskumu pomerne zlomkovitá. Jednotlivými kognitívnymi stavmi, v našej terminológii skôr psychickými či duševnými stavmi, ako napríklad vnímanie, pozornosť, pamäť, myslenie, emócie atď. sa zaoberajú tradičné disciplíny ako psychológia, medicína, filozofia. Výučba predmetu kognitívne vedy a jeho zaradenie ako povinného či povinne voliteľného predmetu do vysokoškolských učebných osnov nie je uspokojivá. Najväčšia pozornosť sa kognitívnym vedám venuje na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, kde od akad. roku 2000/2001 prebieha celouniverzitný kurz Kognitívne vedy pod vedením Jána Rybára. Pozvaní domáci a zahraniční prednášajúci vo svojich prednáškach oboznamujú poslucháčov s najnovšími poznatkami a trendami v kognitívnovednom výskume, s mnohotvárnymi aspektami vzťahu myseľ/mozog, mozog/jazyk, telo/mozog/vedomie, mozog/myseľ/správanie atď.
Z iniciatívy Jána Rybára a kolektívu spolupracovníkov boli publikované aj odborné, na Slovensku ojedinelé práce z vybraných problémov kognitívnej vedy, ktoré nájde čitateľ v doporučenej literatúre tohto textu. Pedagógovia katedier matematiky, fyziky a informatiky FMFI a takisto pedagógovia Chemickej a potravinárskej fakulty STU v Bratislave sa podieľajú na organizovaní a spoluorganizovaní pravidelných seminárov a medzinárodných konferencií, napríklad Kognice a Kognice a umělý život.
Predložený vysokoškolský učebný text vznikol z potreby doplniť jestvujúcu odbornú literatúru, s cieľom priblížiť tie najzákladnejšie termíny, problémy a metódy kognitívnej vedy.
Zámerom v 1. časti textu je podať stručný úvod do problematiky kognitívnej vedy a pripraviť tak čitateľa na podrobnejšiu analýzu jednotlivých kognitívnych stavov (vnímania, pamäti, riešenia problémov, jazyka, vedomia atď.), ktoré budú predmetom 2. časti učebného textu. Za nemenej významné a nanajvýš aktuálne pokladám zdôraznenie interdisciplinárnej povahy kognitívnovedného skúmania mysle. V dôsledku toho sa naše domnele neobjektivizovateľné a najvnútornejšie myšlienky, pocity a predstavy stali predmetom vedeckého skúmania. Navyše, okrem záhadnosti spájanej so subjektívnym životom človeka sa definitívne spochybnili prístupy odvolávajúce sa na „čisto“ filozofickú či teoretickú povahu problémov „vnútorného“.
Autor
Silvia Gáliková
Vydavateľstvo
Filozofická fakulta TU
Rok vydania
2009
Jazyk
slovenský
Počet strán
88
ISBN
978-80-8082-260-6