Skočiť na hlavný obsah
Autor
Ján Grác (ed.)
Vydavateľstvo
Filozofická fakulta TU
Rok vydania
2006
Jazyk
slovenský
Počet strán
128
ISBN
80-8082-102-X

Predložené štúdie vychádzajú z grantového projektu VEGA, ktorý pod názvom „Racionálne spôsobilosti detí a mládeže orientovať sa v etických normatívoch aktuálneho života“ bol MŠ SR schválený pod reg. č. 1/3656/06 na roky 2006–2008. Riešiteľský tím tohoto projektu tvoria jedenásti pracovníci Katedry psychológie FF TU; z nich dvaja sú interní doktorandi.

Úvodom treba poznamenať, že väčšina členov riešiteľského tímu participovala úspešne už v r. 1998–2000 na riešení východzieho projektu MŠ SR VEGA, č. 1/5238/98. Realizoval sa pod názvom „Psychická regulácia mravného konania, jej vývin a poruchy.“ V nadväznosti na dosiahnuté výsledky riešitelia pokračovali vo výskume danej problematiky aj v ďalšom grantovom projekte VEGA č. 1/9196/02 na roky 2002–2004 pod názvom „Psychologické osobitosti autoregulácie človeka normami morálnosti v jeho diferencovaných osobnostných a sociálnych podmienkach.“ Po ukončení riešeného projektu Vedecká grantová agentúra MŠ SR a SAV na základe hodnotenia vydala certifikát o úspešnom ukončení tohoto projektu.

Štúdie v tomto zborníku metodologicky nadväzujú na výsledky získané v predchádzajúcich výskumných obdobiach a ďalej ich tvorivo rozvíjajú a prehlbujú. Naše predchádzajúce zistenia napr. ukázali, že etické normy sa vo vedomí človeka neprezentujú len svojou subjektívnou stránkou, ktorá sa tradične skúma iba v podobe postojov, ale že sa ako regulátory ľudského správania prezentujú aj svojimi racionálnymi osobitosťami v podobe sumy vedomostí. Možno ich výskumne zisťovať ako vedomosti o objektívnych podmienkach pôsobenia noriem morálnosti.

Boli to práve predchádzajúce výsledky našich výskumov, ktoré upozornili, že rozdielne až premenlivé postoje človeka k tomu, čo je a čo nie je dobré, nevyplývajú ani tak z neznalosti tej–ktorej morálnej normy osebe, ale z jej nesprávneho interpretovania v každodenných konkrétnych situáciách medziľudských vzťahov. Vychádzajúc z uvedeného v tomto výskumnom projekte sa budeme zameriavať na odhalenie racionálnych spôsobilostí detí a mládeže kognitívne sa autoregulovať normami morálnosti v jednoduchých i zložitých etických situáciách. Pokúsime sa teda odhaliť dosiaľ neznáme či neidentifikované psychologické špecifiky v myslení a uvažovaní človeka (detí predškolského, školského veku a študujúcej mládeže), za ktorých dochádza k väčším či menším omylom a sklzom pri hodnotení etických javov z pozície príslušných noriem morálnosti.

Naše predchádzajúce výskumy ukázali, že výraznou psychologickou osobitosťou noriem morálnosti (na rozdiel od všetkých mimomorálnych noriem) je, že pôsobia ako regulátory mravného správania za určitých podmienok; nazvali sme ich indikátory pôsobenia noriem morálnosti. V minulom výskumnom období sme sa zamerali na skúmanie týchto podmienok z aspektu troch indikátorov, ako je motivácia, aplikácia, konzekvencia. V tomto výskumnom období predmetom nášho bádania budú ďalšie dosiaľ ešte stále nedostatočne objasnené podmienky pôsobenia noriem morálnosti z aspektu indikátorov: kognícia, akceptácia a realizácia.