Skočiť na hlavný obsah
Autor
Erik Hrnčiarik – Nóra Böhler (eds.)
Vydavateľstvo
Szépművészeti Múzeum Budapest – Trnavská univerzita v Trnave
Rok vydania
2013
Jazyk
maďarský, slovenský, anglický
Počet strán
89
ISBN
978-615-5304-16-3


Publikácia je jedným z výstupov medzinárodného projektu „Bezhraničná Antikvita“, ktorý bol podporený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika 2007-2013 Európskou úniou. Jeho cieľom bolo prostredníctvom spoznania antických tradícií a spoločných kultúrnych koreňov prispieť k rozvoju kultúrnej koherencie a spolupráce medzi prihraničnými maďarskými a slovenskými žiakmi a učiteľmi, príslušnými múzeami ako aj vedeckými inštitúciami. Na jeho realizácii sa podieľali tímy z Katedry klasickej archeológie (FF) a Katedry pedagogických štúdií (PdF) Trnavskej univerzity v Trnave a Múzea krásnych umení (Szépművészeti Museum) v Budapešti.

Publikácia je rozdelená na dve časti. Prvá časť má skôr informačný charakter a je venovaná cieľom, metódam a výsledkom medzinárodného projektu. D. Pogány a K. Kuzmová v nej podrobnejšie informujú o jednotlivých podujatiach realizovaných v rámci projektu:
•    Medzinárodná vedomostná súťaž súťaž žiakov základných a stredných škôl Tieň víťazného oblúka,
•    školenia pre učiteľov dejepisu a výtvarnej výchovy o nových archeologických databázach a inovatívnych edukačných metódach pod názvom „Staroveký Rím inak“,
•    školenia pre múzejných pedagógov a realizácia rodinných víkendov s tematikou antického Ríma
•    letný tábor so zameraním na antický Rím.

Druhá časť má na rozdiel od prvej odborný ráz. Pozostáva z 11 odborne recenzovaných štúdií venovaných Rímskej antikvite. Články úzko súvisia s jednotlivými podujatiami realizovanými v rámci projektu a sú v nich zhrnuté poznatky z oblasti pedagogiky (N. Bizová, M. Brestovanský, P. Lenčo, A. Skala), muzeálnej pedagogiky (E. Birkás, B. Husová), klasických jazykov (N. Sipekiová) a klasickej archeológie (A. Ďurianová, E. Hrnčiarik, L. Nováková). 

Publikácia je určená nielen pre odbornú archeologickú či pedagogickú verejnosť ale mala by byť pomôckou pre pracovníkov múzeí, učiteľov základných a stredných škôl ako aj pri príprave rôznych voľnočasových aktivít so zameraním na rímsku antiku (krúžky, tábory, a pod.)