Katedra sociológie sa v posledných rokoch čoraz častejšie zapája do rôznych interdisciplinárnych projektov, ktoré nielen posilňujú akademickú komunitu, ale aj prispievajú k rozvoju kultúrneho a kreatívneho prostredia. Jedným z takýchto projektov je Štúdio: 25 Island, ktorý spája vedu a kreatívnu spoluprácu, s cieľom rozvíjať talent a zručnosti mladých ľudí na Slovensku.
Hlavným cieľom iniciatívy Štúdia 25: Island, je zlepšiť vzájomné poznanie a porozumenie medzi Slovenskom a Islandom prostredníctvom kultúrneho vzdelávania širokej verejnosti o islandskej kultúre, a to formou zapojenia mladých ľudí zo Slovenska vo veku do 25 rokov do tzv. Štúdia 25: Island. V rámci tohto projektu budú účasníci nielen pasívne prijímať informácie o Islandskej kultúre, ale zároveň sa budú aj aktívne spolupodieľať na tvorbe audiovizuálnych výstupov o Islandskej kultúre. Súčasťou projektu je aj sociologický prieskum, na ktorom sa podieľajú členovia katedry sociolóie Trnavskej univerzity. Prieskum sa zameriava na dopady a kvalitatívnu zmenu postojov účastníkov projektu Štúdio 25: Island. Výsledky prieskumu budú využité pri ďalšom rozvíjaní konceptu Štúdia 25: Island s celoslovenským dosahom.
V rámci tohto projektu sa vedúci katedry sociológie Peter Guráň a kolegyňa Daša Ryšavá, zúčastnili medzinárodnej konferencie Planet Youth v Reykjavíku. Planet Youth Conference sa zameriava na rozvoj mládeže, zdravie a preventívne stratégie. Spája tvorcov politík, pedagógov, výskumníkov a komunitných lídrov z celého sveta, aby sa podelili o inovatívne prístupy k znižovaniu zneužívania návykových látok a propagácii pozitívneho životného štýlu medzi mladými ľuďmi. Napriek tomu, že v 70-tych rokoch minulého storočia čelil Island vysokej miere závislostí mladých ľudí od alkoholu a drog, v súčasnosti predsatuje krajinu, ktorá si dokázala s týmto problémom poradiť a ďalej svojim modelom inšpiruje ostatné krajiny vo svete.
Projekt Štúdio 25: Island, sa snaží týtmo projektom zároveň poukázať na výrazne zhoršujúce sa problémy mladých ľudí v oblasti duševného zdravia, pričom pomenovaný problém je prepojený aj s mediálnou oblasťou. Výskum Oxfordskej univerzity (2024) ukázal, že vyše 45 % mladých sa vyhýba správam. Správy považujú za únavné, nudné a opakujúce sa. Niektorí priznávajú, že im zhoršujú náladu, vyvolávajú stavy úzkosti a bezmocnosti. Chýbajú im lokálne správy či informácie o zdraví a vzdelávaní, a viac by ich zaujímali správy o klíme a duševnom zdraví, ktoré v médiách nenachádzajú. Chýba im nová úloha médií - inšpirovať, angažovať, prepájať či dávať perspektívu. Práve preto vznika iniciatáva Štúdia 25: Island s cieľom rozvíjať talent a zručnosti mladých ľudí na Slovensku.
Viac informácii o projekte nájdete na: https://artenake.sk/